Med sommeren rett rundt hjørnet så er det på dagsordenen å ta et tilbakeblikk på noen av fjorårets høydepunkt. Festivalene vi har vært på. Hvis det er ett sted som er spesielt godt egnet for bruk av engasjerende aktiviteter så er det på disse stemningsfulle møteplassene de fleste vi kjenner toucher innom minst én gang ila. sommeren. Mang en selfie er blitt tatt og det er en selvfølge å vise frem øyeblikk i my story eller instafeeden. Vi stakk en tur til Trondheim med den kuleste banken som fins- DNB.
Funfact – visste du at Sparebankstiftelsen DNB som eier en stor andel av DNB har gitt 4 milliarder kronasjer til initiativer innen kultur, idrett og samfunn siden 2002?
Rått, vått, og over all forventning
Været får selvsagt ikke styre livsgleden. Publikum trosser det meste – inkludert «sjitvær» for å høre god musikk og dele kvalitetstid med gjengen. Og nei @tonje_stene. De i «bildebua» digga dere!
Så hvordan lage liv og røre på festival med DNB Spare? Jo, gi den ultimate sommerfeelinga ved å invitere til gratis sommerselfies med groupiesene til alle på festivalen. Rimelig rått spør du oss + ørten stk. som sa det samme på sosiale medier. @minamariaw er enig?
Skap engasjement
Til festivalen designet vi en Instagram-konkurranse for DNB Spare. For å delta måtte deltakerne legge ut et bilde på Instagram med #dnbpstereo. Denne konkurransen ønsket de å fremme. Dette ble blant annet gjort ved hjelp av skjermer på standen. Rask og tydelig kommunikasjon ble ivaretatt ved at skjermene viste infoslides (eller plakater) hvor det ble opplyst om konkurransen.
Bildene tatt med Fotobaren roterte på skjermen. I tillegg til å være en stemningsbygger, viser bildefremvisningen nye deltakere konseptet med Fotobaren.
Tenk sluttbruker
Det er viktig å gi de beste opplevelsene. På den måten sikrer du deg et publikum som er med!
I vår brief med DNB så fokuserte vi på å forstå hvem målgruppen var. Mye er gjort ved at DNB velger å synliggjøre seg på Pstereo festivalen. Derimot var det opp til oss å sikte inn mot stemningen og utrykket som ville best resonnere med festivalgjengeren. For at bildene skulle ha ønsket uttrykk, ble det valgt en sommer-inspirert bakgrunn og skreddersydde rekvisitter.
I dag skal merkevarer oppleves som nære og kjære. Forbrukeren i dag bryr seg lite om de gamle konvensjonene. Det er gode opplevelser og en enkel kundereise som ligger til grunns for hva de velger å holde med. Derfor tenker vi likt som forbrukeren.
Den gamle mentaliteten av logovegg får vike for mer lekne og renere former for kommunikasjon der fokuset og pengene legges i de finurlige detaljene som hever opplevelsen og assosierer merkevaren til denne isteden. Det er essensen bak opplevelsesbasert markedsføring.
Det overordnede målet til DNB var å få flere unge til å delta i målrettet sparing for å oppnå sine sparingsmål. Dette tilbyr de en flott app for. Spare. Vi i Fotobaren hadde derfor to oppgaver.
1. SYNLIGGJØRE DNB BLANT DELTAGERENE
2. GJØRE VEIEN KORT TIL Å LASTE NED SPARE
Vår løsning ble å lage en spesialdesignet landingsside der de kunne hente ut bildene sine.
STATISTIKKEN
30 Aktive timer
1365 Bilder tatt
38949 Målbar rekkevidde
799 Delinger
2700 Utskrifter delt ut
611 Totale sidevisninger
MÅLBAR DELINGSDATA
Vi kan bare måle de som deler direkte fra våre delingsstasjoner. Det er en stor andel av brukerene som deler fra sin mobiltelefon og dermed er dette kun toppen av isfjellet vi ser her.
592 mailer delt
72 bilder delt
29 bilder delt
88 SMS delt